Waarom zou ik kiezen voor implantaten?

Wanneer er tanden en/of kiezen ontbreken dan is er een aantal mogelijkheden om deze te vervangen. Te denken valt hierbij aan een (gedeeltelijke) prothese, een frame (gedeeltelijke prothese ondersteund met metaal), een brug (drie of meer verbonden kronen).

Een andere mogelijkheid is dat er een of meer implantaten worden geplaatst. Dit zijn een soort van pluggen van metaal die vastzitten in het bot. Op deze pluggen/implantaten is het mogelijk een nieuwe constructie te maken. Bijvoorbeeld een kroon of een brug. Ook kunt u uw prothese hierop klikken/schuiven.

Het behandelen van patiënten met implantaten kan een heel betrouwbare oplossing en aanvulling zijn voor uw gebit. Er zijn echter ook factoren die de betrouwbaarheid ernstig beïnvloeden. Zoals uw algemene gezondheid, de conditie van uw gebit, de hoeveelheid bot, et cetera. Voordat we gaan behandelen zullen we dit dan ook bepalen.

'Hoe en wat'

Tandvlees zit als een beschermende laag over het bot. Het bot is het fundament voor uw tanden en kiezen en dus ook voor implantaten. Wanneer we willen implanteren verdoven we het tandvlees. Tijdens de behandeling voelt u geen pijn.

Als het tandvlees wijkt, hebben we goed zicht op het bot. In het bot boren we een gaatje variërend van 1 tot 1,5 cm diep en 0,3 tot 0,6 cm breed. Als de preparatie klaar is plaatsen we het implantaat. We hechten het tandvlees zodat het bot en de implantaat beschermd worden. Als u een prothese heeft dan wordt deze aangepast. U hoeft geen dag zonder uw gebit rond te lopen.

Thuis heeft u natuurlijk wat napijn, maar met enkele pijnstillers is in het algemeen de pijn prima te onderdrukken. Na twee weken halen we de hechtingen eruit en beoordelen we de genezing van de wond. Het implantaat moet nu ‘omarmd’ worden door het bot en heeft daar ongeveer acht weken voor nodig.

Belangrijk is het implantaat niet teveel te belasten met kauwen op harde dingen. Net als bij een gebroken arm zorgt het niet bewegen van de twee botstukken ervoor dat het weer een geheel wordt.

Implantaten in combinatie met een prothese

Ook protheses kunnen klikken/schuiven op deze implantaten. Hierdoor heeft uw gebit meer houvast. In onze praktijk is het mogelijk na een aanvraag bij uw zorgverzekeraar implantaten te plaatsen. De aanvraag wordt door ons verzorgd.

Tegenwoordig is de behandeling van het ondergebit bijna standaard geworden. De kosten worden dan ook, behalve uw eigen bijdrage van 250 euro en uw eigen risico, volledig vergoed door de zorgverzekeraar.

Voor meer informatie over de behandeling zie hierboven bij Hoe en wat.

Heeft uw last van een prothese die los zit of wilt u meer weten over het behandelen met implantaten, bel dan voor een afspraak.